Selasa, 25 Julai 2023

7 TIPS TRAVEL DENGAN LEBIH TENANG DAN GEMBIRA

Siapa suka travel? Mesti ramai yang suka travel kan?

Menurut tinjauan yang dibuat oleh Visa, daripada 10 orang rakyat Malaysia tidak sabar-sabar untuk melancong di dalam negara. Manakala yang selebihnya sedang merancang untuk melancong di luar negara.


Jadi kalini, Kakzaf nak kongsi 7 tips travel yang dapat membantu korang menikmati perjalanan yang lebih baik.


1. Rancang perjalanan anda

Sebelum travel, pastikan anda rancang perjalanan anda dengan teliti termasuklahh destinasi, kemudahan, pengangkutan dan aktiviti yang ingin dilakukan. Ini akan membantu melancarkan lagi perjalanan anda. Sediakan itinerary lengkap dan kongsikan kepada semua geng travel korang.

Contoh Itinerary

2. Cara packing baju untuk jimat ruang

Bila travel, mestilah banyak baju yang nak dibawa kan? Tapi susah nak bawak beg banyak-banyak kan?
Meh kakzaf share satu cara packing baju yang paling efektif.



sumber : Travel Noire

3. Insurans Perjalanan


Selalu pertimbangkan untuk memiliki insurans perjalanan yang meliputi kesihatan, kehilangan bagasi dan pembatalan perjalanan. ini boleh menjadikan korang lebih tenang jika terjadi perkara luar jangka.

4. Bawa Dokumen Penting

Dokumen penting seperti Kad Pengenalan, Pasport, Visa (jika diperlukan), tiket kapal terbang, resit tempahan hotel dan dokumen-dokumen lain hendaklah dibawa. Buat Checlist jika takot tertinggal. Simpan juga version digital yang telah discan di dalam hp sebagai back up.

Dokumen Penting


5. Sediakan Kudapan

Ketika travel ke luar negara khususnya, waktu makan korang mungkin berbeza dengan negara tersebut. Dengan kudapan akan dapat mengawal rasa lapar. selain itu, bagi yang travel besama anak kecil. kudapan ringan sangat membantu mengelakkan anak-anak tantrum ketika dalam perjalanan.



6. Minum Air Secukupnya

Air sangat penting supaya badan kita kekal hydrate. Kurang air dalam badan juga menyebabkan kita mudah jatuh sakit. Namun, bila banyak minum air buatkan kita kerap ke tandas. 
Penyelesaiannya, Kakzaf cadangkan ambil minuman isotonik tanpa gas dan gula untuk pastikan  badan kekal hidrasi. Bila minum banyak air pasti risau juga kan takut kerap ke tandas. Cara mudah minum air isotonik untuk pastikan badan cukup hidrasi masa travel.

Pilihan sihat boleh minum Performance Drink. Dalam bentuk serbuk mudah dibawa masa melancong. Cukup campur bersama air kosong. Badan cukup air, badan rasa bertenaga tak letih bila berjalan sana sini dan tak keringkan kulit. Best dan sedap juga! Satu keluarga boleh minum.

Ujian klinikal telah membuktikan rumusan eksklusif Performance Drink yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberi tenaga dan memelihara peredaran bendalir dalam badan. Berbanding minuman sukan yang lain, Performance Drink mempunyai lebih 67% oto glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan 3 jenis karbohidrat dengan segera.

7.  Bawa ubat dan suplemen

Ubatan penting sebagai langkah berjaga. Contoh boleh bawa ubat demam, sakit kepala, muntah atau mabuk, dan minyak angin.

Ada juga yang turut membawa suplemen. Ini bagi pengamal vitamin boleh bawa mana-mana yang sesuai. Contoh boleh bawa suplemen vitamin C, untuk imun, bersin dan selsema, ostenutrix (ada kalsium + magnesium untuk tulang, sakit badan, tidur lena), multivitamin vitalize untuk cukupkan nutrisi masa travel, herb lax supaya kita kekal lawas. 



Semoga tips-tips ini membantu korang untuk travel dengan smooth dan lancar. Last but not least, jangan lupa ambil banyak gambar untuk kenang-kenangan.

Jika nak dapatkan suplemen Shaklee untuk travel, boleh hubungi Kakzaf untuk tempahan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan