Jumaat, 14 Julai 2023

KERJA DARI RUMAH

Bekerja dari rumah bukanlah perkara asing pada hari ini.

Semuanya bermula ketika dunia dilanda pandemik Covid-19 pada tahun 2020, rakyat tidak dibenarkan keluar rumah bagi menyekat penularan virus pada ketika itu. 

Sejak itu budaya bekerja dari rumah telah menjadi trend hari ini apabila pejabat moden dan kerja menjadi lebih digital, maka pilihan bekerja dari rumah menjadi lebih popular di kalangan pekerja di seluruh dunia. 

Menurut akhbar BH, sebanyak 81 peratus daripada 1,175 responden bagi tinjauan pendapat secara dalam talian dilakukan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) mengakui selesa bekerja dari rumah. 

Tinjauan berkenaan turut mendapati 50 peratus daripada keseluruhan responden memilih untuk bekerja beberapa hari di pejabat serta rumah, jika diberi pilihan.

Selain itu, sebanyak 25 peratus memilih untuk terus bekerja dari rumah dan hanya 19 peratus tidak bersetuju dengan cadangan untuk kekal dengan kaedah berkenaan.

Walaupun ramai yang memilih untuk bekerja dari rumah, namun membuat peralihan secara tiba-tiba untuk bekerja di rumah tanpa persiapan agak menakutkan, bahkan mengganggu. Jika anda bersedia untuk menyediakan pejabat di rumah tidak lama lagi dan menjadi pekerja jarak jauh, maka penting untuk anda bermula dengan betul.



Di atas kertas, kelebihan bekerja dari rumah boleh kedengaran bagaikan mimpi. Anda tidak perlu berulang-alik lagi, boleh bekerja sambil memakai baju tidur dan makan tengah hari di mana-mana yang anda suka. Walau bagaimanapun, orang lama bekerja dari rumah tahu bahawa realiti bekerja dari rumah tidaklah sesantai atau seseronok yang dijangkakan. Agak sukar untuk mencari rentak kerja di rumah sama seperti ketika berada di pejabat. 

Fokus kita mudah terganggu dek tangisan anak dan kerja rumah yang tak pernah selesai.

Selain itu, perasaan untuk berehat ketika berada di rumah pasti mengganggu fokus untuk kekal bekerja di rumah.

Walau bagaimanapun, dengan tabiat yang betul, kita boleh memastikan bahawa kita lebih  cemerlang apabila bekerja dari rumah dengan mengasingkan kehidupan kita di rumah.


1. Sediakan jadual dan disiplin

Apabila bekerja dari rumah, cabaran terbesar adalah apabila kita gagal membahagikan masa di antara kerja rumah dan bisnes. Fokus kita mudah terganggu. Jadi sebaiknya kita mempunyai jadual bekerja yang betul untuk menyelesaikan tugasan rumah tangga dan hal bisnes. 

Rancang to-do-list setiap hari dan anggaran masa yang sesuai untuk task tersebut diselesaikan.



2. Sediakan Ruang Bekerja yang Selesa


Ruang kerja yang selesa memainkan peranan penting untuk menaikkan semangat bekerja kita. Jika kita bekerja secara santai di atas katil, memang boleh hanyut ke alam mimpi. Jadi, penting untuk ada ruang kerja sebenar untuk kita lebih fokus dan menaikkan mood bekerja.





3. Pilih Kerja atau Bisnes Online yang Sesuai

Ada yang suri rumah atau dah bekerja pun sekarang ini tetap juga buat bisnes untuk menambah sedikit sebanyak pendapatan. Di sinilah penting untuk memilih bisnes yang sesuai, risiko rendah dan tak perlu keluar duit modal banyak. Betul tak?

Contoh Bisnes Online yang sesuai dan praktikal untuk dilakukan dari rumah ialah Bisnes Shaklee.

Kenapa Bisnes Shaklee sesuai dibuat dari rumah?


1. Modal yang rendah

Modal serendah rm35 sahaja (nilai yuran keahlian Shaklee), anda pula tak perlu membeli minimum order quantity (MOQ). Modal kita hanyalah kegigihan, pengorbanan dan mungkin sedikit modal untuk penggunaan internet (gajet dan talian internet).
Manakala banyak kelas-kelas kebanyakannya percuma sahaja disediakan samada daripada Shaklee mahupun oleh upline kita.
Kalau yang mana nak ada stok sendiri pun boleh buat, ini terpulang kepada modal masing-masing. Kami upline tak pernah memaksa atau menetapkan.


2. Online

Sebagai SID Shaklee, kita hanya perlu order stock mengikut permintaan pelanggan secara online di laman web Shaklee tanpa perlu bersusah payah untuk uruskan postage. Shaklee uruskan semua. Kita klik-klik je kat web tu. mudah sangat kan?

Sebab tu boleh buat dari rumah. Santai-santai je layan customer sambil tidurkan anak.


3. Permintaan tinggi di Malaysia

Korang tau tak, ada survey dibuat mendapati  Vitamin Shaklee ni mendapat permintaan tertinggi di Malaysia berbbanding jenama lain.

Jadi tak perlu risau nak cari customer. Permintaan pasti sentiasa ada.


Suplemen pilhan rakyat Malaysia bagi tahun 2021



Jadi, dah ada keputusan nak buat apa untuk bekerja dari rumah?

Jika Shaklee pilihan hati, jom join team kakzaf untuk kita berjaya bersama.


klik sini untuk join





Jangan segan silu untuk whatsap untuk sebarang keterangan lanjut ye

Zaffeera 0125606409


Tiada ulasan:

Catat Ulasan