Selasa, 10 Februari 2015

PMS OH PMS...

Bissmillahirrahmanirrahim..

Assalamulaikum WBT

Hye!!

Isu hari ni isu biasa di kalangan wanita..tak kira dewasa atau remaja memang akan lalui pengalaman PMS ni..bezanya kritikal ke tak je..huhu..serius bebenor bunyi nya.. eh?? tapi memang serius pun.. kalau tak tau, orang akan fikir kau dah buang tebiat ke hape..dah macam meroyan..heh!

PMS atau premenstrual syndrome merupakan himpunan fizikal, mental dan emosi yang berkait rapat dengan haid wanita. Tanda-tanda awal biasanya dialami sejak 5 ke 10 hari sebelum datang haid. Antara gejala PMS ini adalah seperti kemurungan, ketegangan emosi, kejang perut, sakit otot dan sendi, jerawat, cepat lapar, mudah marah, letih, dan banyak lagi... gejala pada setiap orang adalah tidak sama dan tahap kritikal pun tak sama ye.. jangan nak banding-banding lak.. its unfair!
Ada juga yang mengatakan tanda-tanda PMS ni sama macam tanda-tanda awal hamil..
Jadi, kepada yang merancang untuk hamil tu kalau ada tanda-tanda nak datang bulan, jangan lasak sangat ye...boleh ambil langkah berjaga-jaga kot-kot lekat =)

Berbalik kepada tajuk asal..PMS...bagaimana kita nak mengawal ketidakstabilan hormon tu sebab kalau dilihat kepada gejalanya takde yang baik pun...semuanya tak elok je kan..jadi benda yang tak elok, jangan disimpan...

Apa yang boleh diambil bagi mengurangkan atau mengawal PMS?


1. OSTEOMATRIX

  •  Osteomatrix adalah gabungan kalsium+magnesium+vitamin D yang membantu melegakan ketegangan otot ketika PMS. 
  • Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak dapat meringankan sakit ketika haid dan membantu membuang air kecil. 


2. B COMPLEX

  • B complex Shaklee mengandungi 8 kompenen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen B Complex ini perlu ada pada vitamin B bagi mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. 
  • Dalam mengatasi PMS, B complex berperanan mengatasi tekanan dengan memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.
  • B complex amat baik bagi mengatasi masalah senggugut, meredakan kerisauan, keresahan, dan masalah penghadaman.
  • lagi satu, bila PMS melanda kita kan jadi cepat lapar dan makan banyak kan... B complex ni juga akan tolong tukarkan makanan kepada tenaga... jadi masalah cepat letih akan turut diatasi. 



3. GLA COMPLEX

  • GLA Shaklee diekstrak dari borage dan digabungkan dengan minyak sunflower dan Vitamin E. 
  • Manfaat utama GLA Complex ialah menstabilkan hormon jadi dapat memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, dan mood swing.




Untuk penerangan, kosultasi produk cara pengambilan, boleh hubungi saya:

012-5606409

saya amat teruja untuk membantu anda menjadi lebih sihat dan ceria. =)